Lakiernictwo samochodowe – czy drobne poprawki warto wykonywać samodzielnie?

Każde auto prędzej czy później wymaga poprawek lakierniczych. Powodów jest wiele: stłuczka, korozja, odpryski starzejącego się lakieru. Czy warto samodzielnie próbować temu zaradzić? Jak się do tego należy zabrać? A może lakiernictwo warto zostawić dla profesjonalistów?

Wbrew pozorom prace lakiernicze nie należą do łatwych. Są pracochłonne i wymagają sporego doświadczenia. Aby samochód został polakierowany w sposób profesjonalny potrzebne są odpowiednie narzędzia oraz miejsce do pracy. Stąd usługi lakierników nie należą do najtańszych. Jakie prace można ewentualnie przeprowadzić samodzielnie? Karoseria niezbyt dobrze reaguje np. na sól. Po kilku latach użytkowania na powierzchni samochodu mogą więc być zacząć widoczne już pierwsze oznaki korozji. Warto zareagować odpowiednio wcześnie, gdyż rdza postępuje dalej bardzo szybko, co może skończyć się koniecznością wymiany całego elementu na nowy. Szybka i skuteczna reakcja może temu zapobiec. Można to zrobić samemu. Należy najpierw sprawdzić kod lakieru i kupić go. Taki koda powinien znajdować się na tabliczce znamionowej pojazdu, ewentualnie w jego dokumentacji. Zakupiony lakier powinien mieć formę całego zestawu ze specjalnym pędzelkiem do nanoszenia. Jest to najlepsze rozwiązanie w przypadku napraw punktowych.

Następnym krokiem jest dokładne oczyszczenie rdzy. Od tego bowiem uzależniona jest skuteczność całej naprawy. Oczyszczoną powierzchnię warto pokryć preparatem, który wiąże rdzę. Dzięki temu jest szansa, że zostanie ona skutecznie wyeliminowana. Produkty tego typu potrzebują jednak około 24 godzin na całkowite wyschnięcie. Z tego powodu najlepszym miejscem do wykonywania tego typu prac jest garaż, deszcz może zmyć preparat. Jeśli natomiast ubytek jest mały, a rdza nie dotarła zbyt głęboko można od razu po odtłuszczeniu powierzchni nałożyć lakier. On także musi całkowicie wyschnąć.

Na końcu warto zadbać o estetykę Położony lakier należy zmatowić i wyrównać wszelkie niedoskonałości. Czasem zestaw zawiera także lakier bezbarwny, który nakłada się na samym końcu. Później powierzchnię dobrze jest wygładzić papierem ściernym i wypolerować ją pastą lekko ścierną. Finalny efekt może być naprawdę zadowalający.

Prostą czynnością lakierniczą jest również lakierowanie zewnętrznych elementów plastikowych. Z czasem zaczynają one niszczeć i się rysują. Element, który ma zostać polakierowany dobrze jest wcześniej zdemontować i podszlifować w celu usunięcia ewentualnych rys i wygładzenia powierzchni. Taką powierzchnię można już odtłuścić i przystąpić do lakierowania przy pomocy lakieru strukturalnego do plastików. Dostępny jest on najczęściej w sprayu, a jego użycie nie jest trudne. Efekt końcowy jest trwały.

Nieco inaczej sprawa wygląda jeśli elementy plastikowe były już wcześniej lakierowane. Wówczas należy wcześniej zastosować jeszcze lakier podkładowy. Zapobiega on łuszczeniu się. Na niego nakłada się następnie lakier zwykły, bazowy oraz bezbarwny. Każdy z nich musi porządnie wyschnąć. Na końcu całość trzeba wypolerować.

Wszystkie opisywane czynności mogą wydawać się mało skomplikowane do wykonania, jednak rzeczywistość może okazać się zupełnie inna. Pamiętajmy, że wszystkie naprawy, które wykonujemy sami wykonujemy na własną odpowiedzialność. Zawsze mimo wszystko zalecamy udać się do specjalisty.

Autor artykułu
Artykuł został przygotowany przy współpracy z firmą FastServ – najlepszym serwisem samochodowym w Poznaniu, zajmującym się m.in. blacharstwem, lakiernictwem i naprawami spot.