Urządzenia mobilne towarzyszą nam na każdym kroku – począwszy od drogi do pracy, gdy korzystamy z nawigacji lub czytamy wiadomości w środkach komunikacji, poprzez popołudniowe zakupy i rozmowy, aż do sprawdzania aktualności przed snem i ustawienia aplikacji ułatwiającej zasypianie. Nie ulega wątpliwości, że ich popularność będzie rosła, ale czy jest to dla nas szansą, czy wręcz przeciwnie – zagrożeniem?
Jedno urządzenie – wiele funkcji
Bez względu na to, czy zastanawiałeś się kiedyś nad tym, czym dla Ciebie jest telefon, jego funkcje wykroczyły już dawno poza komunikację. Przy pomocy telefonu możemy sprawdzać co dzieje się w świecie, słuchać ulubionej muzyki, dostarczać sobie rozrywki, badać naszą aktywność fizyczną, robić zdjęcia czy płacić za zakupy. Nie potrzebujemy już do tego kilku sprzętów. Aparat, odtwarzacz mp3, konsolę, kartę płatniczą czy gotówkę zastąpiło jedno urządzenie – smartfon.
Płatność mobilna – szansa czy zagrożenie?
Każda nowość, przynajmniej początkowo, budzi wątpliwości. Niektórym wystarcza to, co obecnie mają, a niektórzy nie chcą korzystać z alternatyw tradycyjnej płatności ze względu na strach przed chociażby kradzieżą. Zapewne wynika to z braku dostatecznej wiedzy na temat płatności mobilnej i jej zabezpieczeń. Dzięki systemowi płatności BLIK dokonuje się płatności w sklepach, wypłat telefonem gotówki w bankomatach, płatności internetowych, wzajemnych rozliczeń pomiędzy posiadaczami telefonów (płatności P2P). Mechanizmem identyfikacyjnym są jednorazowe kody generowane przez system PSP na żądanie banku. Co istotne, kody te są ważne przez dwie minuty, więc ryzyko, że osoba niepożądana skorzysta z naszego kodu jest bardzo niskie. To daje przewagę płatności BLIK nad innymi metodami płatności – chociażby nad tradycyjną kartą płatniczą, gdzie robiąc zakupy poniżej 50 złotych, nie wymagany jest PIN. Dzięki płatnościom zbliżeniowym zyskujemy czas, ale także zwiększamy ryzyko, że gdy nasza karta zostanie skradziona, osoba niepożądana może wielokrotnie dokonać płatności, zanim zablokujemy kartę. Natomiast, każda operacja BLIK jest potwierdzana kodem PIN na telefonie, jednocześnie sami możemy ustawić własną kwotę, powyżej której operacje będą utrudnione.
Dodatkowe korzyści płynące z płatności BLIK, to możliwość dokonywania zapłaty w sposób wygodny, szybki, tani i bezpieczny, co pozwala zaoszczędzić czas zarówno użytkownikowi, jak i sprzedawcy. System mobilnych płatności BLIK to dobre rozwiązanie zarówno dla klienta indywidualnego – dokonywanie płatności przy pomocy telefonu pozwala na wygodne zarządzanie osobistymi finansami, jak i dla firm – dzięki temu postrzegane są jako nowoczesne, innowacyjne i zorientowane na klienta. Za aktywację aplikacji BLIK banki nie pobierają żadnej prowizji.
Polska bankowość mobilna
Według raportu PRNews.pl – Rynek bankowości mobilnej, w marcu 2016 liczba aktywnych użytkowników (logujących się co najmniej raz w miesiącu) bankowości mobilnej wynosiła prawie 6 mln. Porównując pierwszy kwartał ubiegłego roku do obecnej sytuacji, liczba użytkowników bankowości mobilnej zwiększyła się o 1 974 653. Popularność tej metody płatności znacząco wzrasta, a co za tym idzie – coraz więcej banków oferuje swoim klientom tę metodę zapłaty. Dowodzi to temu, że transakcje przy pomocy smartfonów są przyszłością płatności – przede wszystkim z uwagi na wygodę.
Warto pamiętać, że w przypatku płatności online nie ma jednego, uniwersalnego i w stu procentach bezpiecznego rozwiązania. Jednak niezaprzeczalnym faktem jest to, że płatności mobilne cieszą się coraz większym zainteresowaniem i zaufaniem. W codziennym życiu dążymy do zaoszczędzenia czasu i wygody, a system mobilnych płatności BLIK jest odpowiedzią na nasze potrzeby.
Artykuł powstał we współpracy z eService