Czego gry komputerowe mogą nauczyć swoich użytkowników?

Człowiek jest istota społeczną więc nie jest żadną tajemnicą, że przeróżnego rodzaju gry i zabawy często towarzysza mu w wolnych chwilach. Przed cyfryzacją rzeczywistości idea gry polegała bardziej na ruchu całego ciała, bądź przesuwaniu pionków na planszy, rzucie kostką oraz wielu innych podobnych czynnościach manualnych. Potem pojawiły się przyciski i całe rzesze ludzi uwiodła magia migoczącego ekranu.

Ta nowa sytuacja, która prawdę mówiąc jest aktualna po dziś dzień spotkała się z falą krytyki. Światło dzienne ujrzały więc takie oskarżenia, jak marnowanie czasu, możliwość uzależnienia, zbędność tego rodzaju formy rozrywki, a w późniejszym czasie generowanie zachowań agresywnych i doprowadzanie młodych ludzi do skrajnej izolacji.

Różnorodność

Rynek rozrywek wirtualnych to dziś potężna i prężnie działająca machina. Do gry używamy własnych komputerów, konsoli do gier, smartfonów, tabletów, a w niektórych miejscach (np. w Japonii) niezmienną popularnością cieszą się ciągle automaty do gier. Oczywistym jest więc, że różnorodność tego sektora rozrywkowego sama w sobie jest argumentem przeciw uogólnianiu i demonizowaniu gier elektronicznych. Trzeba być nie lada ignorantem, by wypowiadać się w ten sposób na temat całej tej struktury rozrywkowej. Oczywiście nie brakuje tu tytułów, które nigdy nie powinny wyjść poza zespół projektowy oraz trafić do komercyjnej sprzedaży, jednak korzyści jakie niosą w sobie gry komputerowe jest o wiele więcej niż wad.

Edukacja

Nie ma nic lepszego niż zdobywanie wiedzy w miły i przyjemny sposób, a to właśnie jedna z sztandarowych zalet tytułów na platformy elektroniczne. Standardowym widokiem są dziś produkcje dla najmłodszych, które mają za zadanie ułatwić im poznawanie świata oraz przekazać wszystkie normy i wartości, jakie w danym społeczeństwie obowiązują. Nie zapomina się jednak o starszych użytkownikach oddając w ich ręce całą gamę gier, które najpierw pomagają ukończyć proces socjalizacji, by następnie dostarczyć mnóstwo ciekawych informacji o świecie dookoła.

Rozwój języków obcych

Obecny rynek gier komputerowych to głównie produkcje anglojęzyczne. Oczywiście nasz kraj bardzo się stara nadążyć za światową czołówką (z całkiem pozytywnym skutkiem), jednak nie zmienia to faktu, że grając w większość najpopularniejszych tytułów zetkniemy się z językiem obcym. Czasem gra zastaje opatrzona polską wersją językową, ale w większości są to napisy do anglojęzycznego dubbingu. Spędzając długie godziny w takim świecie mimowolnie podłapujemy słowa i sformułowania, a czytając napisy mamy szanse od razu zakodować ich znaczenie. Wielu młodych ludzi w ten właśnie sposób rozwija swoje umiejętności lingwistyczne (choć nierzadko robią to nieświadomie). Nic nie działa tak odstraszająco na ludzi jak „uczenie się” – o wiele lepiej brzmi zabawa z dodatkowymi korzyściami.

Wiedza i umiejętności

Właściwie z każdej umiejętnie napisanej gry można wyciągnąć bardzo wiele nowych informacji lub inspiracji do zgłębiania danego zagadnienia. Realizm nie jest oczywiście domeną większości gier, ale już obmyślanie strategi i rozwijanie logicznego myślenia to podstawa. Na tej wirtualnej drodze ku przygodzie czeka nas również cała masa nazw (chociażby broni, surowców, określeń historycznych), jak i możliwość zrozumienia działania prostych mechanizmów, których uruchomienie jest jednym z wyzwań w jakiejś grze. Wiedza o świecie rzeczywistym ukryta jest w rzeczywistości wirtualnej, więc chłonięcie jej jest o wiele przyjemniejsze. Tak samo ma się sprawa z umiejętnościami manualnymi, które rozwijają w nas etapy zręcznościowe lub przedstawione w ramach fabuły zadania.

System wartości

Gry mają swoje przeznaczenie w stosunku do konkretnego wieku użytkowników. Bardzo łatwo jest nam się dowiedzieć, jakie treści znajdują się w danym tytule oraz poznać sugerowany wiek odbiorcy (wszystkie oznaczenia znajdziemy na pudełku z grą lub w Internecie). Większość produkcji jest również recenzowana i można na ich temat znaleźć opinie graczy. Współczesne produkcje mają tendencję do stawiania przed graczem wyborów moralnych pokazując jednocześnie ich konsekwencje. Ważny jest nie tylko fakt by przejść dana grę, ale by zrobić to na swój własny sposób i poznać własne odczucia na temat rozgrywającej się na ekranie akcji. Jest to zabieg który uwrażliwia graczy, zamiast powodować agresję (jeśli ktoś ma do niej skłonność to takie produkcje umożliwią mu jej rozładowanie, ale poza skrajnymi przypadkami, nie wpoją jej graczowi).

Artykuł powstał przy współpracy z dobregryonline.eu