Czym różni się zgłoszenie od pozwolenia na budowę?

Z dniem 28 czerwca 2015 r. obowiązywać zaczęła ustawa nowelizująca ustawę z dnia 7 lipca 1994 r. -Prawo budowlane. Obecnie rozpoczęcie prac budowlanych możliwe jest zgodnie z dwiema procedurami, jakimi są zgłoszenie budowy i pozwolenia na budowę. Możliwość zgłoszenia budowy i wprowadzenie zmian miało na celu skrócenie i uproszczenie czynności urzędowych przy budowie domu. Postaramy się wyjaśnić czym różni się zgłoszenie od pozwolenia na budowę i przy budowie jakich obiektów obowiązują poszczególne z nich.

Czym różni się zgłoszenie od pozwolenia na budowę?- obowiązujące procesy budowlane.
Pozwolenia na budowę według obecnych przepisów wymagane jest w dalszym ciągu przy budowie domów w zabudowie szeregowej, tzw. bliźniaków, oraz budowie budynków usługowych i wielorodzinnych. Obowiązkowe jest również przy przebudowie i pracach remontowych obiektów wpisanych do rejestru zabytków lub usytuowanych na obszarze wpisanym do rejestru zabytków. Zgłoszenie budowy natomiast możliwe jest w przypadku inwestycji, które nie oddziałują na nieruchomość znajdującą się w sąsiedztwie np. wolno stojących domów jednorodzinnych, a także przy przebudowie istniejących już budowli. Ważne jest, aby obiekty te nie wykraczały poza granice działki, nie zacieniały działki sąsiada, a do granicy sąsiadującej działki było więcej niż 4 m. Zniesie pozwolenia, dotyczy w tym przypadku również budowy obiektów o powierzchni maksymalnie do 35 m², np. garażu, altany, ganku, oranżerii, oraz wolno stojącego budynku gospodarczego (parterowego) i domku letniskowego do rekreacji indywidualnej (parterowego). Procedurą zgłoszenia budowy objęte zostały również przydomowe baseny i oczka wodne o powierzchni do 50 m² i szamba przydomowe do maksymalnie 10 m³ pojemności. Obiekty, które przekraczają dozwolone dla zgłoszenia ustalone powierzchnie, wymagają pozwolenia na budowę.

Istotnymi zmianami mającymi wpływ na oszczędność czasu i skrócenie procedur są również zmiany takie jak zniesienie wcześniej wymaganego siedmiodniowego terminu zawiadomienia organu o dacie rozpoczęcia budowy.

Skrócono również czas od złożenia dokumentacji do rozpoczęcia budowy w przypadku zgłoszenia do 30 dni. Przy pozwoleniu czas ten w dalszym ciągu pozostaje niezmienny i wynosi 65 dni. (Jeśli w danym czasie organ nie wniesie sprzeciwu, można rozpocząć prace budowlane).

Dozwolony termin, w którym może nastąpić rozpoczęcie budowy, wydłużył się z 2 do 3 lat od wyznaczonej daty.

Niezmiennie jednak przy obu procedurach pozostaje obowiązek zawiadomienia powiatowego inspektora nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy. Wówczas czas oczekiwania na „milczącą zgodę na użytkowanie” dla zgłoszenia wynosi 14 dni (czas skrócony), a dla pozwolenia na budowę w dalszym ciągu 21 dni.

Równie ważnym elementem przy procedurze zgłoszenia budowy jest zniesienie obowiązku załączenia do dokumentacji oświadczeń o dostawie energii, wody, gazu i ciepła. Nie wymagane są także zaświadczenia o odbiorze ścieków i możliwości połączenia działki z drogą powiatową lub gminną. Oświadczenie to obowiązuje jedynie w przypadku dróg powiatowych i krajowych. Są to wymagające czasu oświadczenia, które często trudno pozyskać. Kontrola podłączeń sieciowych w przypadku zgłoszenia ma miejsce już podczas oddania budynku do użytku.

Zgłoszenie budowy nie jest możliwe przy wszystkich inwestycjach budowlanych, ułatwia jednak znacząco prace budowlane właścicielom prywatnych działek np. przy budowie wiat i altan.

Autor artykułu:
Artykuł przygotował internetowy sklep meblowy Ogrodolandia. Sklep oferuje min. garaże i wiaty drewniane wykonywane pod wymiar: http://ogrodolandia.pl/wiaty-garazowe